Veilige werkomstandigheden voor de omgeving en gebruikers van intern stransportmiddelen staan hoog op de lijst van eigenschappen van heftrucks, stapelaars, orderpickers, reachtrucks en ander logistiek materieel. Bij onopzettelijke handelingen of onvoorziene omstandigheden mag een bedieningssysteem van een arbeidsmiddel toch geen gevaar opleveren. Zo ook bij de keuze van het bedieningssysteem voor logistieke processen moet rekening worden gehouden met defecten, storingen en belastingen die tijdens de uitvoering van de werkzaamheden kunnen worden verwacht.
Intern Transport en veiligheid
Een bedieningssysteem mag dus ten alle tijde alleen in werking worden gesteld door een opzettelijk te verrichten handeling of ingreep van menselijke aard.
Ook het bewerkstelligen van een belangrijke wijziging in de werking van het arbeidsmiddel, zoals bijvoorbeeld het heffen en dalen van de vorken van een heftruck, mag alleen in werking gezet worden door het verrichten van een bewuste handeling van de chauffeur of gebruiker van het logistiek transportmiddel.
Dit voorschrift geldt niet als bovengenoemde wijziging geen gevaar voor de veiligheid van werknemers teweegbrengt, netzomin als het in werking stellen of wijzigen van de werking behoort tot het normale programma van een automatische cyclus.
Mobiele arbeidsmiddelen met eigen aandrijving zoals orderpickers, heftrucks, stapelaars en reachtrucks moeten echter voorzien zijn van een beveiligingssysteem dat ervoor zorgt dat het arbeidsmiddel niet onverhoeds in beweging komt bij het verlaten van de bestuurderspositie. Denk hierbij aan een stroomschakelaar die het stroomcircuit naar de rijmotor onderbreekt.
Dodemansknop Intern Transport
Om bovenstaande veilige omstandigheden voor de werknemer te creƫren, is elk intern transportmiddel voorzien van een zogenaamde Dodemansknop, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een noodstopschakelaar op een motorfiets. In geval van nood, bijvoorbeeld omdat de bestuurder van de truck onwel wordt, moet het transportmiddel automatisch tot stilstand komen. De dodemansknop kan zich op verschillende posities bevinden, bijvoorbeeld als voetpedaal, onder de bestuurdersstoel of in de dissel van de machine.